maandag 6 juli 2015

Chemo - dag 1 - cyclus 2


Hello,

Vanop mijn ziekenhuisbed even kort verslagje terwijl de laatste chemobaxter mijn lichaam binnendruppelt. Onderaan vinden jullie een fotootje dat jullie laat zien hoeveel zakjes er allemaal hun werk moeten doen. En ja, zo zie je ook eens mijn Sinead O' Conner look.

Zoveel zakjes? Ja, dat is wat he. Maagbescherming, bescherming nieren, tegen misselijkheid, vocht en natuurlijk ook de "beat The cancer" zakjes. Vandaag 2 uur na elkaar van die laatste, dus een flinke dosis om Mr Hodgkin IV terug de nodige linkse en rechtse uit te delen.

Tussen 9-10u vanmorgen moest ik "binnenkomen" (klinkt alsof je naar de gevangenis moet, tja is figuurlijk misschien ook wel wat zo). En dan begint het wachten. Om 17u werd er gestart met de chemo. En wat gebeurt er ondertussen? Eerst bloeddruk meten. Dan katheder aanprikken = een naald steken in mijn onderhuids ingepland toestelletje ter hoogte van mijn linkerschouder op mijn borstkas.
Dat ging tot nu toe erg vlot. Dit keer ging het moeizaam en moest er een paar keer herprikt worden. Wellicht een verpleger met iets minder ervaring, maar ja die moeten ook bijleren he. Dan bloed trekken (via de katheder) dat dan naar het labo gaat voor analyse. Dan moet de dokter de chemo en andere medicatie voorschrijven en dan moet de chemo nog gemaakt worden. Je ziet een gans parcours en ik vermoed dat er tussen elke stap ook nog wel wat dode wachttijd zit. 
Toen ze eraan begonnen viel het me op dat het anders was dan de vorige keer. Ten eerste geen zakje tegen misselijkheid? Assertief als ik ben vraag ik het aan de verpleegster: " het staat niet voorgeschreven" is het voor haar logische antwoord. Voor mij een verontrustend antwoord want waarom nu niet en vorige keer wel. Als het een vergetelheid is lig ik hier straks misschien wel te kotsen, nice. Ten tweede veel minder vocht op een veel trager tempo? 
Na eerste chemozak van een half uurtje voel ik me raar worden in mijn hoofd. Dokter wordt verwittigd. Dokter komt wat later en ik vraag hem dus waarom het anders is dan vorige keer. In volle verwachting nu wel een logische verklaring, krijg ik het volgende antwoord: de apotheek heeft het anders klaargemaakt. Echt waar! Ik weet niet wat jullie daarvan denken, maar ik vond dat een bizar antwoord. En dan ben ik blijkbaar toch niet zo pitbull-achtig om verder door te vragen. Oh ja, aanvullend zei de dokter nog "dat zakje tegen misselijkheid, tiens dat is raar want dat moet je wel krijgen." En weg was hij samen met zijn assistente. 5 minuten later komt de verpleegster met het bewuste zakje! Blijkt dat de assistente het niet had voorgeschreven. Tja, zij moeten ook kunnen leren, maar dat is al wat minder leuk dan eens een extra prikje krijgen...
Zo dat waren de avonturen van vandaag. Voorlopig voel ik me goed. Ervaring uit vorige chemo was dat ik me straks in de nacht minder goed zou kunnen voelen. We zien wel want elke cyclus kan anders zijn.
Saluutjes

Annick


2 opmerkingen:

  1. veel sterkte nog! zoveel zakjes en dan vergeten ze nog eentje! best dat je zo alert bent en het zelf vroeg..blijven doen hé ...
    cyclus 2 is gestart, veel courage
    veel liefs Annick.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel succes Annick!! En blijf maar assertief, het gaat om jouw gezondheid he... beter een vraag te veel dan te weinig! Enne de sinead o' connor look staat je wel. Ik zal naast je bed 'nothing compares to you' komen zingen :-) Is het enige liedje van haar dat ik heb leren zingen tijdens mijn zangles :-)

    BeantwoordenVerwijderen