woensdag 7 oktober 2015

Be perfect -> niet doen!



Bonjorno, Hello, Gutentag, Bonjour!

Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige berichtje. Ze doen  me glimlachen en verder relativeren waar nodig. Ik moet nu inderdaad ook het haar op mijn benen niet meer verwijderen, zoals een collega me gisterenavond in een sms-je oppeppertjes-gewijs meedeelde.

Afbeeldingsresultaat voor benen epileren








Ook niet op andere plekken trouwens! Handig! Veel mannen zouden er misschien wel wat Chemo-Gruwels voor over hebben om zich even niet meer dagelijks te "moeten" scheren? Een ander alternatief is natuurlijk ook gewoon jullie baard laten staan....

Aan alles zijn dus voor- en nadelen. Niks is perfect. Dat weet iedereen. Het is jammer dat dat - in mijn geval toch - maar met de jaren meer en meer echt in de praktijk duidelijk wordt....Ik word een beetje ervaringsdeskundige :-). Door er tegenaan te botsen, je pijn te doen, inzicht te verwerven in je eigen rol... Zo leer ik - met vallen en opstaan - dat je enkel door zelf anders om te gaan met de zaken je minder last hebt van typische "be perfect" gevoelens (ergernis, frustratie, ontgoocheling, drammerigheid,...). Gewoontes zijn echter hardnekkig, het zal dus altijd mijn aandachtspunt blijven vrees ik.

Wat maakt dat ik op dat vlak toch wel ingesleten hersenpatronen heb? Komt dat door de omgeving waarin ik ben opgegroeid (school, gezin, etc...), door de maatschappij waarin we leven of zit het voornamelijk in mijn genen? Ik stel wel vast - nu ik even de mogelijkheid heb met wat meer afstand naar alles te kijken - dat onze maatschappij alleszins ook graag perfectie stimuleert. Zijn we ons daar bewust van? Enkele voorbeelden vanuit de schoolomgeving tijdens de eerste maand september voor een leerling van het 1ste middelbaar :

1) Frans
-  gewenst: datum op blaadjes/toetsen te schrijven op z'n frans "le 25 septembre 2015" en dus niet 25/9/2015
-  straf bij overtreding en dit vanaf de eerste keer: grote rode cirkel met in het rood in grote letters erbij geschreven "la date!!!" en -1 op de punten van die toets + te tekenen door ouders.

2) Aardrijkskunde
-  gewenst: map mee in de klas.
-> straf bij overtreding vanaf de eerste keer: nota in de agenda  - in het rood - te tekenen door ouders.

3) Latijn,
- gewenst: resultaat toets laten ondertekenen tegen de volgende dag.
- straf bij overtreding: niet getekend is -10% op je punten.

De puntjes op de i , alles moet perfect in orde zijn. Elk order moet perfect uitgevoerd worden. Zoniet, tik op de vingers. Ook al is de leerstof zeer goed gekend, worden in 99% van de gevallen de orders wel correct uitgevoerd, wordt er goed meegewerkt in de klas..... 
Afbeeldingsresultaat voor op de vingers tikken
Daarmee geven we hen volgens mij van jongs af aan mee dat je niet tevreden mag zijn als er nog iets niet in orde is. En dan komen ze in een volwassen wereld terecht waaruit blijkt dat alles in orde hebben niet mogelijk is. Sommigen kunnen daarmee om, anderen krijgen er faalangst van, worden schoolmoe, draaien op latere leeftijd compleet in de knoop, eisen op hun beurt weer veel te veel van anderen etc... 

Ik pleit zeker niet voor het andere extreem van "alles loslaten" maar zo snel op de vingers getikt worden op die manier, nee daar geloof ik niet in. Ik mis dus een meer genuanceerde aanpak. Een aanpak vanuit het individu. Maar kijk, misschien dat ik ook daar perfectie nastreef en teveel eis of er te zwaar aan til?

Maandagavond nog eens naar de yogales kunnen gaan. Opnieuw een erg deugddoende ervaring. Zowel de lichamelijke stretchoefeningen als de focus op ademhaling en loslaten zijn voor mij elementen waarvan ik voel dat ze goed zijn voor me. Vanaf november (na de laatste kuur) ga ik dit zeker inbouwen in mijn wekelijkse routine!

Oh ja, er zijn wel wat mensen die me vragen hoe het gesteld is met mijn interne DJ. Is de platencollectie al voldoende gegroeid ondertussen? Ik moet jullie het antwoord echter ook schuldig blijven. Enkel bij de volgende bloedcontrole (bij mijn opname maandag 12/10) tellen we opnieuw of de collectie van 60.000 elpee's toegenomen is tot de vereiste 100 a 150.000 plaatjes. Ik ga er van uit dat dit wel goed komt tegen dan.

Groetjes

Annick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten