dinsdag 1 september 2015

Uitstel?



We zijn nu duidelijk terug in stijgende lijn, zeker sinds gisteren late namiddag.

Hoe ging het gisteren en "what are the results off the jury"?

1. Bloedcontrole ziekenhuis Brugge - 8u-12u

The points from Labo AZ St. Jan for presentation off the blood AG:

- bloedplaatjes: 4/10  points: gebuisd  -> extra zakje gele substantie binnen gedruppeld
- rode bloedcellen: 4/10 points: gebuisd ->  extra zakje rode substantie binnen gedruppeld
- witte bloedcellen: 6/10 points: (3.500) -> toch geen prikken in mijn buik meer nodig

Consultatie bij de dokter: Blijkbaar tellen er nog andere bloedwaarden mee, want ik kreeg te horen dat het "randje kantje" is om volgende week maandag 7/9 met cyclus te starten. Iets in de trant dat er teveel "ontstekingsactiviteit" te zien is in mijn bloed (veel meer dan vorige keren). Misschien beter om een weekje uit te stellen? De dokter aarzelde en vroeg me of ik het zag zitten. Ja, wat een onverwachte vraag. Dubbel antwoord gegeven:

       a) ja, want dan gaat het vooruit en blijven we op schema en mijn planmatige, georganiseerde              mind heeft dat graag
       b) nee, als persé maandag starten (met een onvoldoende hersteld lichaam) zou betekenen dat ik            een veel pijnlijkere en langdurigere kennismaking/nieuw bezoek moet ondergaan van de Familie        Bijwerkingen. No thanks than.

Conclusie: ik ga vrijdag nog eens extra op bezoek voor nieuwe bloedcontrole (halve groene dag naar de vaantjes, maar allé alles voor het goede doel natuurlijk!). Jammer genoeg is mijn dokter in het buitenland tot eind deze week en kunnen we dus niet samen bekijken of ik dan maandag al of niet binnenkom. Hij sprak iets van "als waarde X hoger (of was het lager?) dan 80.000 is" kom je binnen." Als het NOK is moet ik bij andere hematoloog op consultatie voor verdere afspraken.

Na een nachtje slapen, heb ik beslist om toch sowieso bij die andere hemataloog (die ik trouwens "ken", want het is de lieve man die me begin juni vertelde wat er aan de hand was met mij) langsgaan om alles nog eens goed op een rij te zetten. Eén week uitstel is ook niks op deze lange behandeling dus ik wil daar nog eens een klapke over doen :-).

2. PET-scan Kortrijk (13u15-16u15)

Timing was perfect. Ziekenhuis Brugge uit, auto papa in, ziekenhuis Kortrijk in.
I know the drill, dus daar geen spannende avonturen, alles verlopen zoals ik het ken.

Een gemutst persoon met wallen onder z'n ogen en wat magertjes valt wel op. Zeker bij mensen die duidelijk nog niet bezig zijn met een behandeling. Gisteren waren ze allemaal nog "onwetend". Ik doe dan hun wenkbrauwen fronsen. Ik merk dat ik het fijn vind om dan zelf initiatief te nemen en te checken of ze zin hebben in een praatje. Gerust te stellen door uit te leggen wat er komt. Of te vertellen over mijn eigen "carriëre" in deze wereld op een positieve manier. Of te luisteren naar hun verhaal als ze dat willen vertellen. Stuk voor stuk mensen die in grote onzekerheid zitten, waar de munt nog aan 2 kanten kan vallen. Ik herken heel goed die gevoelens; het is immers nog maar 2.5 maand geleden; Het valt me op dat ik daar veel positiviteit in kan steken en het geeft me energie om hiermee mensen wat steun te geven.

Resultaten krijg je nooit mee. Mensen vragen me soms "en hebben ze al niks gezegd?". Nee, doen ze nooit, ze houden het spannend. Woensdag mag ik bellen naar de vervanger van mijn dokter. I will keep you posted. Zal wel oke zijn.

Ongelooflijk wat mijn lichaam gisteren allemaal te verwerken kreeg, een bloemlezing:

- veel water met suiker (om te spoelen) : onschuldig
- bloedplaatjes: versterkend!
- bloed: versterkend! (voelde ik gisterennamiddag en vandaag zeker al!)
- heparine: om de leiding van de katheder vrij te houden (anders zou die verstoppen, willen we niet)
- radio-actieve suiker: voor de PET-scan (hecht zich aan te actieve cellen in je lichaam)
- een product om je te doen plassen: zodat die radioactiviteit zo snel mogelijk uit je lichaam is
- 2 bekers contrastvloeistof uitdrinken: voor de CT scan
- antibiotica pillen: 2 stuks (normale drill) om infecties te vermijden
- schimmelpil: om tante mucositis de baas te blijven
- pijnstillerke: omwille van teveel koppijn
- afsluitend met een half slaappilletje

Dus, je lichaam kan wel tegen iets.

Tot de volgende,

Annick

2 opmerkingen:

  1. Mooi om te lezen dat je andere mensen kunt helpen door ze jou ervaringen te vertellen. En fijn dat het jou weer energie geeft. Past wel heel erg bij je, zegt iets over wie je bent! Benieuwd hoe de week verder verloopt. Hopelijk veel groene dagen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent ondertussen iddneen 'ancien'. Goed van je om initiatief te nemen en nieuwelingen constructieve info mee te geven!

    BeantwoordenVerwijderen