maandag 21 september 2015

Lucky & hotty


Hey daar,

Vandaag maandag (3 op de 4 maandagen trouwens) een uitstap naar mijn 2de verblijf, dagziekenhuis Hematologie. Eventjes wat chemo gaan bijtanken, zodat we cyclus 5 qua toediening van chemo kunnen afsluiten en Mr Hodgkin -  where-ever-he-might-hide - op te sporen en verder naar andere oorden te verbannen.

Dat eerste is alleszins gelukt: check! En we gaan er van uit dat dat tweede target ook op de heel erg goede weg zit. Is hij er wel nog? Niemand van het mensenras weet het. Onze apparatuur op vandaag kan hem alvast niet meer opsporen. Raar, een onzichtbare vijand bekampen...

Stiekem dacht ik wel even "hey misschien ben ik wel opnieuw lucky girl". Vorige cyclus was er immers de aangename verrassing van mijn dokter "we gaan chemo-dag 8 eens overslaan" en mocht ik zonder mijn dope naar huis. Dit keer waren mijn bloedwaarden toch "goed genoeg" om er nog even de 2 zakjes chemo - goed voor zo'n 45min inlooptijd - in te laten lopen.
Afbeeldingsresultaat voor lucky girl

Maar ik klaag niet, ik ben al zo'n gelukzak geweest met mijn goed behandelbare zeldzame kanker met 80% genezingsprognose! Vandaag opnieuw 2 verhalen mogen beluisteren van mensen die het zoveel slechter getroffen hebben. Eén iemand met de boodschap "stop behandeling - palliatieve zorgen". Een ander iemand al jaren bezig en nu voorbereiding voor stamceltransplantatie.

De cijfers speciaal voor de geïnteresseerde volgers :
- rode bloedcellen: 3.55 nipt te laag maar upupup tov vorige keer 2.5) -> dankzij 2 zakjes bloed 16/9
- bloedplaatjes: 69.000 nok , downdowndown tov vorige keer 89000 -> planning vrijdag = bijtanken
- witte bloedcellen: 700 nok, downdowndown tov vorige keer 2300 -> planning: spuiten maar!

Vanaf nu wordt ook de oppeppende Cortisone - dixit Medrol pil - weer afgebouwd. Dat betekent ook dat ik de afgrond word ingestort, want cortisone zorgt er voor dat  je lichaam kunstmatig opgepept wordt en dat vertaalt zich in het feit dat ik me beter voel dan ik lichamelijk ben. Los van dat "+" neveneffect van dit onschuldig lijkend productje, zijn er echter veel redenen om die troep niet langer te nemen dan nodig. Wisten jullie trouwens dat ik nu niet langer moet worstelen met die slechte smaak van die pil? Ik krijg ze nu van de ziekenhuisapotheek in een speciaal omhulsel. Dus "Mijn Drol" kan ik niet langer meer toepassen op de Medrol medicatie (zie eerder bericht "pillen slikken een kunst")

Het is dus terug wat "bang" afwachten ... Voorlopig nog alles oke. Enige voortekenen dat we in dalende lijn zitten, zijn nu:

-  het verhoogd aantal warmte- opwellingen (klam koppie en zweet tussen de sterk vermagerde boezem 's nachts en overdag: ik zwaai regelmatig mijn waaiertje - een tijdschrift - heen en weer),


- het zeer snel een situatie als "te druk" ervaren: 2 mensen die tegelijkertijd spreken of 1 iemand die veel spreekt, een tv die speelt in samenhang met iemand die iets vraagt, etc.. ==> multi-tasking lukt nu helemaal niet meer, mijn onverdraagzaamheid neemt hand over hand toe,.. Rust en stilte bieden me nu het meeste comfort.
- kleine voortekenen van lekkende kraan vanuit de neus
- moe-tjes off course
- ...

Best doenbaar, want 't doet geen zeer :-).

Ik sluit af met een zeer bemoedigende bevestiging van mijn dokter: "Na deze cyclus nog 1 maal en daarna is het definitief voorbij. Geen bestraling nodig". Blijkbaar bestralen ze na de chemo-behandeling soms toch nog, als op de PET-scan toch nog vage vlekken te zien zijn. Mijn Petterkes zijn al 2 maal vlekkenvrij, dus met die straaltjes moet ik alvast geen kennis maken.

Lucky girl, Annick




2 opmerkingen:

  1. Geen bestraling....dat is fijn. En na deze hobbel, nog 1 hobbel.....en dan herstellen. Je bent er bijna! Sterkte de komende dagen....hopelijk met weinig bijwerkingen en in een rustige atmosfeer!! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt bemoedigend, nog effe doorbijten Annick!

    BeantwoordenVerwijderen