woensdag 23 september 2015

Rules of (non)-engagement!



Hoi,

Nog even een korte update. We zijn 2 dagen verder en... nog steeds "no pain". In dit geval volgt daar niet "no gain" op. Ik vind het wel prettig zo. Eerst afzien om dan dubbel en dik te genieten van "de remonte" hoeft echt niet. So far, so good, al zijn we nog niet uit de risico-zone, we zijn tenslotte nog maar aan dag 10. Eigenlijk is het tussen dag 10 en dag 15 a 17 dat het maximale punt van het dalletje wordt bereikt.

Er heersen wel strenge "rules of engagement" of is het eerder "non-engagement"? Ik ben nu erg vatbaar voor allerhande microbe-kes, virus-jes & bacterie-tjes. Zo'n beestjes die je in normale omstandigheden zelfs niet voelt kriebelen (zoals de ontelbare huismijten in onze donsdekens naar 't schijnt?). Eenmaal ze bij mij geland  zijn, ontwikkelen ze zich echter snel. Het verdedigingsleger heeft al werk genoeg en is sterk verzwakt van het vechten tegen de grote Napoleon (euh Hodgkin) & Chemo-gruwels, dus andere stoute legers geraken nu snel door de mazen van het net. En dan kunnen ze mij het knap lastig maken, pijnlijk maken. Willen we dus absoluut niet.

Gevolg: een aantal afspraken die dat risico moeten inperken, waakzaam opgevolgd Nico.

* Maximum binnen blijven: trek (= tocht) & nattigheid vermijden en daar krijgen we de laatste tijd wel wat van over ons heen. Veel buiten komen zit er niet in. Als je binnen zit, ook zien dat je je niet positioneert bij een trekgat via een open deur of raam. Soms moet ik er wel eens uit en dan doe ik dat al redelijk op zijn winters (uiteraard mét muts, maar een winterse sjaal en vest ontbreken vaak niet)

* Niet kussen! op allerlei manieren (fantasie door iedereen zelf in te vullen!): de evidente waar jullie eerst aan denken = not done, ook niet met the kids, noch een andere familiale, vriendschappelijke kus of zelfs geen "kenniskus". Jullie mogen zelf uitmaken waar de verschillen tussen de soorten kussen kunnen zitten :-). En al zeker niet met iemand die nog maar een kuchje doet of durft te zeggen dat "alles goed is maar 'k heb wel een verkoudheid-je". Zwaai, zwaai van verre en kushandjes wel volledig toegestaan, dus we blijven vriendelijk hoor!

* Handjes "draaien" = veelvuldig onder de kraan je handen draaien om ze te wassen.  Dat is tijdens dit avontuur een routine geworden, maar in deze tijden wordt dit nog wat extremer toegepast. Zepen, spoelen, drogen!. En regelmatig natuurlijk ook de handdoekjes vervangen, want anders heeft 't niet veel zin hé.

* Tandjes poetsen "tandje bij zetten aub": eentje speciaal en alleen voor mij (euh, de rest van het gezin volgt natuurlijk het normale tanden-poetsen-ritueel): extra poetsen na elke maaltijd (of tussendoortje), dagelijks naspoelen met mondspoelmiddel. Ben ik toch wel tamelijk consequent in want deze "rule" is er eentje die me misschien wel een "gain" oplevert: geen bezoek van tante Mucositis. So far, so good!

* Massa's vermijden: supermarkten waar je moet aanschuiven in de rij, cafetaria's van bv sporthallen of maneges, ... no area zone! Kijken naar massa's mensen vanop FB, ipad, TV is dan weer wel toegelaten!

Vandaag was het de eerste keer dat Britt en Andres met een veldloopcross-je meededen (via school). Ik kon dus niet aan de zijlijn in 't echt gaan supporteren gezien bovenstaande, alhoewel ik me wel voldoende sterk voelde om het te doen. Hun avonturen achteraf zijn met woord, beeld en filmpjes met veel enthousiasme gedeeld binnen de muren van ons huis.

En zo schrappen we verder de dagjes op onze aftelkalender
Nog 31 dagen in behandeling!

Annick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten