maandag 6 juni 2016

Hersenhelftdenkers


Gegroet mede hersenhelftdenkers,

Ja dat zijn wij mensen allemaal, hersenhelftdenkers. Gelukkig niet allemaal dezelfde, wat zou dat anders een saaie bedoening zijn.

Onze braintje is opgedeeld in 2 helften, de linker en de rechter.
Elke helft heeft zo zijn talenten, al is er natuurlijk ook een vorm van samenwerken.
Laat me toe het even zwart-wit te schetsen:

- Mr/Miss Convergenthet linkerdeel van je hersenen is een kei in logica, in pragmatiek
    --> de analytische denker die met 1 oplossing een probleem tracht op te lossen
- Mr/Miss Divergent = het rechterdeel van je hersenen is olympisch kampioen in creativiteit, in gevoel
   --> de creatieve denker laat verschillende oplossingen de revue passeren, hij houdt van nieuwe  ideeën en al je zintuigen gebruiken




Ofwel ben je overwegend een linker hersenhelftdenker ofwel een rechter hersenhelftdenker. Of je bent redelijk in balans. Zoals ik. Ja zeg stoevertje, zie ik jullie al denken (met links of rechts?). In een cursus creatief schrijven (die ik zonet gestart ben via afstandsonderwijs, zo kan ik mijn eigen tempo bepalen) werd me gevraagd wat ik dacht dat ik was. Twijfelen, twijfelen maar vanuit mijn verleden wel eerder links was de conclusie.




Toen deed ik een test op het internet en daar kwam uit dat ik "in balans" ben. So what, is iedereen dat niet zo'n beetje? Inderdaad dacht ik ook en dat doet er ook niet toe eigenlijk. Maar toen ik verder las wat de typische kenmerken zijn voor iemand "in balans" kwam er toch wel een grote "OMG" in mij op. Ik deel letterlijk wat er staat:

" Een probleem van balans tussen L en R hersenhelft is dat je sneller kan vervallen in twijfels dan iemand die meer uitgesproken is. Deze twijfel heeft betrekking op wat je aan de ene kant voelt en aan de andere kant denkt. En ook hoe je met problemen omgaat of informatie interpreteert. Soms zullen details die door Mr Convergent belangrijk zijn, ontkend worden door Mr Divergent die meer oog heeft voor het grotere plaatje. En andersom natuurlijk. Dat kan als zeer hinderlijk worden ervaren."

Jaaaaa santé, dat is voor mij echt heel herkenbaar! En verder stond er nog dit.

"Je bent in staat om aan de ene kant oog te hebben voor het grotere geheel. Aan de andere kant ben je ook in staat essentiële details niet over het hoofd te zien. Waarschijnlijk beschik je over verbale kwaliteiten om je intuïtie te uiten, te verwoorden, in een vorm die wordt begrepen door anderen."

En toen - door die laatste zin - stond ik pas echt "paf"...   Want dat is nu net wat ik een paar maanden geleden geformuleerd heb als mijn reden van bestaan (zie een paar blogposts eerder). Pfft, het voelt echt alsof er een duwtje in de rug gegeven worden door het universum.

Ik wil heel graag anderen een ander zicht geven door te verhelderen, te inspireren, te motiveren, betekenis te geven, ...Mijn kanaal daartoe is heel zeker recht uit het hart via het woord: geschreven vast en zeker, gesproken als het energielevel goed zit. Ik voel dat ik deze weg verder wil bewandelen (dat zegt rechts) maar ben tegelijkertijd verschrikkelijk bang om uit mijn comfortzone te komen (dat is mijn linkerhelftje). In deze mag rechts het winnen probeert mijn hart me al een tijdje toe te fluisteren.


Moed, doorzettingsvermogen zijn nodig. Ook focus en concentratie. En daarvoor heb je dan weer energie nodig. Daar  gaat het zeker in stijgende lijn en zijn we in vergelijking met de laatste maanden zeker op de goede weg. De batterijen vallen nog wel steeds plots plat maar ze laden al sneller en blijven al wat langer meegaan.

Kijk, en zo zie je maar weer wat een stukje tekst uit een cursus kan teweegbrengen. Dus check it out of je momenteel eerder een Mr Convergent of Mr Divergent bent of beide. Wie weet wat het jou leert! En wie weet op welk nieuw avontuur het je brengt! Het is jullie allemaal gegund.

Annick
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten