woensdag 13 januari 2016

Stilteplek

Dag,

Het thema Stilte blijft me beroeren de laatste dagen.
Afbeeldingsresultaat voor stilte
Het is voor mij - tijdens mijn verblijf in de Stiltehoeve- duidelijk geworden hoe de sociale, communicatieve gedreven Annick ook een grote behoefte heeft aan stilte, rust en bezinning. Hoe zelfs deze voor mij nog minder bekende Annick momenteel heel graag geboren wil worden en meer en meer een plekje wil krijgen. Wat je dus denkt te zijn ben je daarom niet perse en omgekeerd...

Hoeveel energie ik tank door me af te schermen van de vele prikkels, door aandachtig te voelen wat van binnenuit gezegd, gevoeld wil worden. Mediteren en yoga beoefenen is voor mij een goede manier. Ook het lezen van spirituele boeken brengt inzicht. Zelfs schrijven en tekenen/kleuren dragen daar positief aan bij.  Aandachtig wandelen in de natuur is eveneens een ongelooflijke bron van inspiratie. 

Ondanks het feit dat ik nog niet aan het werk ben, is het contrast al goed voelbaar tussen de Stiltehoeve en het hier en nu van het gezin. Mijn dorst naar rust en stilte is duidelijk nog niet gestild, dat is heel duidelijk voelbaar. 

Dat heeft me aangezet een Stilteplekje te creëren in huis. Met de luxe van een logeerkamer, die eerder een rommel-strijk-logeerkamer was, was het een evidentie dat hier een kans lag om een Stilteplek te maken. Met de beschikbare middelen is deze kamer nu omgetoverd tot een gezellige plek waar je kan rusten, lezen , mediteren, tekenen, schrijven, ...gewoon zijn. Zolang het maar in stilte is. Praten kan ook maar dan liefst op fluistertoon. Het was heel verrassend vast te stellen dat ook de rest van the family enthousiast werd. Niet in het minst de kinderen! Lekker cocoonen, kaarsjes aan, geur van wierookstokje zorgt voor een aparte rustgevende sfeer. Fijn! Dochterlief zelfs op eigen vraag al een eerste keer mee yoga-oefeningen gedaan en ...ze vond het leuk! Manlief springt ook op de kar door aan te bieden het felgele kleur aan de muur te willen overschilderen met een wat meer rustgevend tintje. En zo is er een begin gemaakt om omstandigheden te creëren die de ingeslagen weg mee ondersteunen. 



Dat is ook nodig want ik voel nu al hoe moeilijk het is om de stilte, de bezinning etc..in te bouwen in het leven van alledag, het leven van een huisvrouw dan nog. De behoefte blijft echter groot ...alsof stilte momenteel mijn grootste energiebron is.

Annick, de madame van de woorden, is hopeloos in love met de stilte. 
Toon Hermans wist dit al heel mooi te verwoorden:

Woorden kunnen strelen of pijn doen
Woorden kunnen opbouwen of afbreken
Woorden kunnen liefde verklanken of haat
Woorden kunnen helen of doden

Woorden zijn waarheid of leugen,
Je kan er alle kanten mee op.

Toch zeggen woorden lang niet alles
En zijn er momenten waarop woorden tekortschieten
Niet kunnen uitdrukken
Wat we denken en voelen

Dan is er de stilte.
Zij is niet gemaakt van letters
Niet gemaakt van klanken
En zij manifesteert zich 
In haar mysterieuze 'niets'
Zij zegt wat nooit gezegd kan worden
Noch geschreven

Het diepste woord 
Schuilt in de stilte.

Stille Annick



Geen opmerkingen:

Een reactie posten